Kostuums kijken in de kasteeltuinen van Arcen

Op 21 en 22 september was Elfia in de kasteeltuinen van Arcen. Ik wilde deze blog eerder online zetten, maar het kwam er ’s avonds niet van, omdat ik aan twee verhalen schreef. Voor wie niet weet wat Elfia is: het is een groot kostuumevenement waarbij veel bezoekers verkleed gaan als elfen, heksen, prinsessen, personages uit fantasy verhalen, sprookjes, films of uit een historisch tijdperk. Je kunt naar optredens kijken, workshops en lezingen bijwonen of naar demonstraties kijken. Er staan ook veel kraampjes met sieraden, kleding, kunst, merchandise van films of games, boeken en lekkernijen.

Wij wilden er een weekendje weg van maken, dus namen we een hotelarrangement voor twee nachten bij Fletcher hotel Rooland. Het hotel ligt vlakbij de kasteeltuinen van Arcen.

Vrijdag

We kwamen op vrijdagavond laat aan en besloten een hapje te eten in het restaurant van het hotel. Ik nam als voorgerecht gerookte forel met gerookte makreel. Mijn partner nam carpaccio. Daarnaast kregen we een broodplankje met olie en boter. Als hoofdgerecht nam ik de hamburger met patat. Dat was een flinke hamburger. Daarna hoefde ik geen dessert meer. Mijn partner bestelde de kalfssukade met aardappelpuree. Na afloop nam ik cappuccino met een schaaltje bonbons, koek en room.

Zaterdag

Volgende dag genoten we eerst van een ontbijtbuffet. Daarna verkleedden we ons voor een dag Elfia in de kasteeltuinen van Arcen. De kasteeltuin is erg mooi en in verschillende delen opgebouwd. Er zijn o.a. een rozentuin, een water & beeldentuin, een oosterse tuin, een meertje en een grote kas met tropische planten en Koi karpers.

Het was heel druk. Veel mensen droegen mooie kostuums. Het weer was de hele dag zonnig en warm. Er stonden een paar podia waarop gedurende de dag diverse optredens waren.

Er was veel te zien en te doen, maar ik focus in deze post alleen op wat wij deden en het eten. Het is immers een stuk voor de culinaire avonturenblog. Het complete programma van Elfia staat op de website van Elfia. We hebben vooral veel langs de stands gelopen, op zoek naar leuke spulletjes, en naar muziek van de bands geluisterd.

Dit is een festival waar je goed kunt eten. Je bent niet afhankelijk van alleen patat en hamburgers of hotdogs. Zo is er een barbecue stand waar je diverse gegrilde stukken vlees kunt kopen. Er zijn stands met knobi brood, vleesspiesen, burgers, pannenkoeken, chicken wings, maïskolven, zoet brood, gerookte vis, falafel, rijstgerechten, fudge of een portie potato wedges. Verder kun je milkshakes, sapjes, koffie, mede en medebier kopen. Er was zelfs een stand die koffie verkocht dat op kolen was gestookt (Dikke Bertha).

Voor de lunch nam ik gegrilde zalmmoot van de barbecue, mijn partner nam beenham. Bij een stand van CaramelZ kon je verschillende smaken karamel te proeven. Ik was blij dat deze stand er was, want ik ben dol op karamel. Zo lekker als het hier smaakte, kom ik niet vaak tegen. Ik heb een potje met gezouten karamel gekocht. Ben je zelf ook liefhebber van karamel, dan kun je een kijkje nemen op de website van CaramelZ.

Ik heb ook een goed gevuld bord met falafel, rijst met groente en kool op van een vegetarische stand. Tijdens het eten klonk het optreden van Rapalje, dus dat hadden we goed getimed.

Sir Roly Rotherham en Clinton Burn hielden samen een lezing. Roly sprak over Fairy godmothers & evil queens, Clinton over fairy magic. Interessante lezing. Roly geeft wel vaker lezingen tijdens Elfia. Anne Stokes was er ook. Ik vind haar artwork erg mooi. Ik miste haar lezing, maar ik kocht wel een tas en een portemonnee bij haar stand. Ze heeft mijn tas met zilverkleurige pen gesigneerd.

‘s Avonds waren de stands verlicht. Het zag er allemaal erg sfeervol uit. We zijn bijna tot het einde gebleven. Om 21:30 gingen we terug naar het hotel.

Zondag

’s Ochtends aten we van het ontbijtbuffet. Omdat we aan de late kant ontbeten, zaten er weinig anderen in de zaal. We hadden een late check-out, dus we hoefden pas om 13:00 uur uit te checken. De festiviteiten bij Elfia gingen verder zonder ons. Onderweg naar huis stopten we bij van der Valk Cuijk om te lunchen. Ik nam saté met frites en mijn partner salade. Ik heb me erg goed geamuseerd tijdens dit weekend in Arcen.